KLASSEBESKRIVELSER

BARNEDANS

Vi tilbyr barnedans for barn i alderen 4-6 år. Fokuset i klassen er å bli kjent med bevegelser til musikk. Barna lærer koreografier og bevegelser som utvikler koordinative ferdigheter, rytme og musikkforståelse som hjelper barna til å bli kjent med eget bevegelsesmønster. Videre er aktiviteter basert på barnas lek og fantasi viktig i formidlingen av bevegelser og koreografi. Gjennom våre barnedansklasser lærer barna å bli trygge i dansesalen, trygge på å danse foran hverandre og på scenen under forestilling.

STREET DANCE

Street dance er en klasse hvor elevene får koreografier som er typisk for mye av den dansen man ser på tv, i musikkvideoer og dansefilmer. Også her står prinsippet om alderstilpasset musikk og koreografi sterkt. Dette er en morsom time som passer for alle. Teknikken i timen vil ha inspirasjon fra hip hop. men også mer typiske street styles.

HIP HOP

På en hip hop klasse kan du forvente å få en innføring i basetrinn og et stort fokus på koordinative ferdigheter og kroppskontroll. Videre vil hoveddelen av alle hip hop klasser inneholde innlæring og øving på koreografi. Vanskelighetsgraden i teknikken og koreografien er tilpasset dansernes tekniske danseferdigheter.

Hip hop er en dansestil som oppstod i Bronx i New York. Hip hop er en fusjonsstil som inkorporerer elementer fra mange andre street-stiler. Likevel kjennetegnes hip hop først og fremst ved bouncy og groovy bevegelser, både stående og nede på gulvet.

AFROBEAT

Afrobeat er en afrikansk musikk og dansesjanger med stor innflytelse fra land som Nigeria, Ghana, Angola, Sør Afrika, Kongo og Elfenbenskysten. Her blandes en rekke stilarter spesielt med utgangspunkt i sjangerne Ndobolo, Azonto, Coupe Decale og Afrohouse inn i et ungt og nytt uttrykk. Stilarten er basert i både freestyle og koreografi og et viktig ankerpunkt i dansen er å utrykke sin egen personlige stil og karisma i dansen. Denne dansesjangeren tar gir deg god trening i musikalitet med polyrytmiske bevegelser og kroppskontroll hvor spesielt hofte isolasjoner, senter, rygg og lår er aktivert. Musikken er ofte leken hvor man tydelig kan høre innslag fra afrikanske trommer blandet med elektroniske beats.

DANCEHALL

Dancehall hos Unbound studio undervises av Freddy Milanya. En av Norges dyktigste innen denne sjangeren. Dancehall er en dansestil fra Jamaica, og oppstod når musikk-genren utviklet seg videre fra reggae på 70-tallet. Dancehall dans handler om “moves”, og man skal ikke se bort ifra at det oppstår flere og flere trinn for hver dag! Ofte hører man dancehall-musikk der de synger spesifikk om et “move”, mens andre sanger synger om flere forskjellige “moves”. Underveis i semesteret vil du trolig lære å kjenne igjen en hel rekke bevegelser og spesifikke trinn ved å høre navnene deres.

Ved givende og inspirerende koreografier til kule reggae- og dancehallrytmer, gjør instruktøren deg kjent med den jamaicanske dansekulturen uansett utgangspunkt. Vi starter med basics-bevegelser og grunnidéer fra dancehall, og utvikler dansen derfra – gjerne med en mix av både nye og gamle “moves”. Freddy skaper en fantastisk atmosfære i dansesalen som gjør at det føles trygt og gøy å slippe seg løs, utfordre komfortsonen grove med til fengende musikk.